Finanšu kapitāla atdeves aprēķins radošajās industrijās

Kādu stratēģiju izvēlēties un kā padarīt sevi populāru

Radošais potenciāls ir katrā cilvēkā, taču tikai daži to jūt kā savu aicinājumu un attīsta līdz augstākam līmenim. Brīdī, kad notiek pāreja no hobija uz profesionālo līmeni un mākslas darbi vai pakalpojumi tiek piedāvāti iegādei ir sācies jauns posms mākslinieka dzīvē. Lai nenoslīgtu ikdienas rutīnā un nezaudētu radošo dzirksti daudzi izvēlas savu darbu virzīšanu tirgū atvēlēt citiem. Turīgākie var atlgot speciālus cilvēkus, bet lielākā daļa paļaujas uz savu darbu kvalitāti un reklāmu no mutes mutē. Nelielai daļai paļaušanās uz līdzcilvēku spontānu atzinību nes panākumus, bet pārējie ir spiesti samierināties ar atrašanos perifērijā un papildus gadījumu darbu strādāšanu. Arī daudzi pasaulē atzīti mākslinieki savas dzīves laikā nespēja gūt atzinību, dzīvoja un mira trūkumā, bet viņu darbi atzīšanu piedzīvoja tikai pēc daudziem gadiem. Ja nevēlaties atkārtot iepriekš minēto, mazāk veiksmīgo scenāriju, ir svarīgi kādā brīdī pievērsties arī darbu virzīšanai tirgū. Pirms to darīt ir svarīgi pareizi noteikt cenu. Ja tā būs par augstu, darbus, vismaz sākotnēji neviens nepirkts. Ja cena būs par zemu, darbi liksies lēti un turīgākie cilvēki uz tiem pat neskatīsies.

Labākais veids kā darboties ilgtermiņā, ir pozicionēt savus darbus kā luksus segmentu. Pasaulē ir pietiekami daudz turīgu cilvēku, kas var atļauties iegādāties visdažādākās lietas, ja vien viņi uzskatīs, ka tās ir vajadzīgas statusa apliecināšanai vai ikdienas izkrāsošanai. Pat Rietumvalstu vidusšķira ir pietiekami bagāta, lai mērotos ar Latvijas turīgāko slāni, kas paver ļoti plašas iespējas. Ir krietni izdevīgāk un arī vieglāk pārdot vienu darbu par 10 vai 100 tūkstošiem, nevis 1000 darbus par 10 vai 100 eiro, pie nosacījuma, ka nevēlaties atvērt un vadīt arī savu rūpnīcu. Vērts atzīmēt, ka Dailes teātra direktors nesen publiski paziņoja, ka viena izrāde (komēdija) ļāva Dailes teātrim piecu gadu laikā nopelnīt vairākus miljonus eiro un būtībā nodrošināja teātra pastāvēšanu krīzes gados.

Konkurence mūsdienās, protams, ir kļuvusi lielāka, tādēļ ir svarīgi gūt plašāku atpazīstamību. To var izdarīt divos veidos – sākt no apakšas un iegūt elites atzinību vai sākt no augšas un pastarpināti iemantot masu atzinību. Abiem variantiem ir savi plusi un mīnusi un dažādas stratēģijas mērķa īstenošanai. Pirmā stratēģija paredz dalību izstādēs, konkursos un starptautiskās preses uzmanības iegūšana. Otrā stratēģija turpretim koncentrējas uz sociālajiem medijiem, skandāliem un uzmanības iegūšanu jebkuriem līdzekļiem. Brīdī, kad fona troksnis masās ir pietiekami liels, fenomena aplūkošanai var pievienoties arī elite, kas šobrīd lielā mērā ir degradējusies un vēlas sekot valdošajiem vējiem. Kad tas notiek mākslinieka darbu apjūsmošanai vai noliegšanai var pievienoties arī starptautiskie mediji, kas cenšas iegūt sensācijas arī no eksotiskiem reģioniem, kam neapšaubāmi tiek pieskaitīta Austrumeiropa.

Finansējuma piesaiste

Darbība radošajās industrijās ir pievilcīga ne tikai ar iespēju izpaust savu personību, bet salīdzinoši zemiem kapitālieguldījumiem. Lai uzsāktu reālu darbību var pietikt ar dažiem simtiem vai tūkstošiem eiro, kurus katrs var iekrāt strādājot parastu, algotu darbu. Protams, ja ir radusies spīdoša ideja ar atbilstošu finansiālu potenciālu, var tikt izmantoti krediti, taču jārēķinās, ka, ņemot aizdevumu, būs jāatmaksā ne tikai pamatsumma, bet arī jāsedz procentu maksājumi. Šī iemesla dēļ aizņemties mazu summu varētu būt pieņemami, taču ieķīlāt māju vai dzīvokli idejas vārdā bez reāliem pasūtījumiem būtu neprātīga.

Alternatīvs risinājums finansējuma piesaistei ir mecenātu vai sponsoru atrašana. Lai tas izdotos ir jābūt jau iegūtai atzinībai, lielam talantam un/vai labām pārliecināšanas prasmēm. Mecenātisms Latvijā ir salīdzinoši vāji attīstīts, taču ir cilvēki, kas atbalsta jaunos māksliniekus, ja saredz viņos attīstības potenciālu. Paralēli ir pieejamas dažādas stipendijas, taču tās ļauj vien eksistēt, nevis attīstīt darbību.

Mākslas darbiem vai izgudrojumiem, kuriem ir potenciāls uzlabot ikdienas dzīvi var būt pieejams pūļa finansējums. Tā iegūšanai ir jāspēj prezentēt prototipu vai vismaz skices un precīzu idejas aprakstu. Ja radīsies pietiekami daudzi cilvēki, kas notic idejai, pastāv salīdzinoši liela iespēja, ka tiks savākts nepieciešamais finansējums. Latvijas izgudrotājiem līdz šīm ir bijuši pieticīgi panākumi naudas piesaistē, bet ārzemēs pūļa finansējums ļauj finansēt vizdažādākos projektus un nereti tiek piesaistīti vairāki miljoni eiro.

Kā aprēķināt cenu un kapitāla atdevi ?

Ievadā jau secinājām, ka izdevīgāk ir darboties premium klases segmentā, pozicionējot savus darbus kā luksus, taču cenas aprēķinam detalizēti nepievērsāmies. Pats vienkāršākais veids kā aprēķināt savu izstrādājumu cenu ir sagatavot vienkāršu tabulu ar ražošanas izmaksām, darba apjomu un skaitu, personīgā budžeta vajadzībām. Ja Jūsu ikdienai pietiek ar 1000 – 2000 eiro mēnesī, tad vidēji katru mēnesi ir jāgūst 2000 eiro tīrā peļņa (atrēķinot ražošanas izmaksas). Pieņemot, ka mēnesī spējat sagatavot 5 darbus, katram no tiem ir jāmaksā vismaz 400 eiro, pieņemot, ka to izgatavošanas materiāli ir pieejami bez maksas un klients pats savāc savas preces. Paralēli, ja spējat, piemēram, uzgleznot 10 gleznas un katru no tām pārdot par vismaz 1000 eiro, tad aprēķins jau ir pavisam cits.

Veicot šādus vienkāršus aprēķinus, ir viegli ieslīgt sapņu pasaulē. Diemžēl līdz brīdim, kamēr iegūsiet starptautisku atpazīstamību iespēja gūt augstus ienākumus no darbošanās radošajā industrijā ir salīdzinoši niecīga. Lai kompnesētu investīcijas sevis virzīšanā tirgū ir vērts apsvērt domu par paralēlu strādāšanu citā darbā, kas saistīts ar Jūsu sfēru, ja vien Jums nav citi ienākumi.

 

About Author: